كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع)
امور فرهنگي وهنري قرآني تربيتي اعتقادي
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) و آدرس canonemamhssan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





«واستعینوا بالصبر والصلاة و انها لکبیرة الا علی الخاشعین الذین یظنون انهم ملاقوا ربهم و انهم الیه راجعون » (سوره بقره - آیه 45)

از شکیبایی و نماز یاری جوئید و همانا نماز گران است جز بر فروتنان . . . آنان که می دانند با خدای خود دیدار خواهند کرد و به سوی رحمت او باز خواهند گشت .

آری! برای پیروی کردن از حق و حقیقت و دوری جستن از حب ریاست و قدرتمداری، با صبر و شکیبایی و با نماز و ذکر خدا و دعا از خداوند یاری طلبید زیرا صبر، حرص را می زداید و نماز، بندگی و فروتنی آورد و از حب جاه و مال و ریاست می کاهد . و همانا استقامت به صبر و صلاة (دو رکن اساسی استقامت) دشوار و گران است بر مستکبران و خودخواهان، ولی آسان است و هموار بر فروتنان و متواضعان که باور دارند به دیدار پروردگارشان خواهند رفت و در پیشگاه عظمتش حاضر خواهند شد و به سوی رحمت گسترده اش باز خواهند گشت .

استعینوا بالصبر والصلاة: یعنی طلب کمک و یاری خواستن .

هنگامی انسان طلب کمک می کند که در حادثه ای یا کاری بازماند و نتواند آن را انجام دهد . و همانا انسان همیشه ناتوان و عاجز است و همواره باید در تمام کارها از خدا طلب یاری کند و کمک بگیرد و از صمیم دل متوجه او شود و به سوی او روی آورد زیرا جز پروردگار جهانیان کسی توانائی یاری رساندن به انسان را ندارد . همه عاجز و ناتوانند و قدرت مطلقه تنها از آن خداست . و خداوند خود به ما دستور می دهد که برای رسیدن به موفقیت و پیروزی از شکیبایی و نماز یاری طلبیم، زیرا نماز است که انسان را به خدا متوجه می سازد و می فهمد که جز او مؤثری در عالم وجود نیست و اگر به او تکیه کند و از او یاری خواهد، هیچ قدرتی نمی تواند او را از پای درآورد و صدمه رساند .

خداوند در آیات زیادی به ما دستور داده است که از نماز و صبر یاری بخواهیم و بر این دو امر تکیه زیادی شده است زیرا نماز بارزترین مظاهر ذکر خدا و نیایش است و جامع عبادتها و پرستشهای قلبی و جسمی است که هم انسان باید بدنش از خبائث پاک و طاهر باشد و هم روانش از ریا و کفر و شر و زیغ و دیگر صفات فاسد درونی . انسان در نماز با بدنش به سوی خانه خدا توجه می کند و با قلب روحش روی خدا را می بیند . انسان در نماز با خلوص نیت به عبادت می نشیند و با خضوع اعضای بدن و خشوع قلب، خدا را می خواند . انسان در نماز به نبرد با سپاه شیطان می پردازد . چنانکه با نیایش، به خدا نزدیک می شود و در صف حزب الله قرار می گیرد . و با صبر و شکیبایی نیز انسان به بالاترین مقامات قرب دست می یابد تا جایی که صابران، بدون حساب پاداش خدا را از پروردگارشان دریافت می کنند «انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب » . برخی از عرفا گفته اند: در کارهای قلب چیزی بالاتر از صبر نیست و در کارهای اعضای بدن، چیزی برتر از نماز نیست لذا دستور استعانت به هر دو آمده است . در کافی از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود: هرگاه علی (ع) از امری نگران می شد به سوی نماز می شتافت، سپس این آیه را تلاوت فرمود: واستعینوا بالصبر والصلاة .

و همچنین در تفسیر عیاشی (ج 1 - ص 43) از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود: «ما یمنع احدکم اذا دخل علیه غم من غموم الدنیا ان یتوضا ثم یدخل مسجده فیرکع رکعتین فیدعو الله فیها سمعت الله یقول: واستعینوا بالصبر والصلاة » چه می شود اگر یکی از شما را اندوهی فرا رسد که وضو بگیرد و به مسجد رود و دو رکعت نماز گزارد پس در نماز از خدا بخواهد (تا خدا دعایش را مستجاب گرداند) آیا نشنیدی که خدا فرمود: از صبر و نماز یاری جوئید .

انها: ظاهرا بازگشت ضمیر به نماز است هرچند برخی آن را به استعانت برگردانده اند ولی خشوع اختصاص به صبر ندارد پس بازگشت ضمیر در اینجا به صلاة است .

الخاشعین: خشوع، خضوع و تذلل به معنای فروتنی است . صاحب کتاب العین گوید: خشع الرجل یعنی دیدگان را به زمین انداخت . اختشع: یعنی سر فرود آورد . خشوع به معنای خضوع است ولی خضوع مربوط به اعضای بدن می رسد و خشوع در صورت و بصر (نوا و دید) است . در قرآن آمده است: خاشعة ابصارهم: یعنی دیدگانشان خاکسار بود، و آمده است: «خشعت الاصوات للرحمن » یعنی صداها در برابر خداوند خاموش بود و با فروتنی سخن حق را می شنیدند و کسی را یارای سخن گفتن در پیشگاه ملکوتیش نبود .

یظنون انهم ملاقوا ربهم: ظن در اینجا به معنای یقین است . در تفسیر عیاشی (ج 1 - ص 44) از امیرالمؤمنین (ع) ضمن این آیه نقل شده که فرمود: یعنی یقین دارند که برانگیخته و مبعوث می شوند و ظن آنان یقین است . البته در قرآن کریم ظن به هر دو معنی ذکر شده: گاهی به معنای علم و یقین آمده مانند: «وظنوا ان لا ملجا من الله الا الیه » و یقین کردند که هیچ پناهگاهی از خشم خدا جز پناه بردن به خود او ندارند . و یا فرموده: «ظننت انی ملاق حسابیه » و من یقین کردم که صفحه اعمالم را خواهم دید و حسابرسی خواهم شد . و گاهی ظن به معنای گمان آمده مانند: «ان الظن لایغنی من الحق شیئا» از راه گمان نمی شود به حق پی برد و فرموده: «ان هم الا یظنون » آنان فقط در پندار و گمان اند .

ملاقوا ربهم: یعنی ملاقوا جزاء ربهم . در روز رستاخیز هر کس به دیدار پاداش یا کیفر خود از خدا می آید . البته لقاءالله معانی مفصلتری دارد که در وقت خود بحث خواهد شد ان شاءالله . به امید اینکه تمام برادران و خواهران بویژه مسئولین و دست اندرکاران با استعانت و یاری از صبر و شکیبایی در اجرای کارها و با توسل به قدرت مطلقه حق تعالی و استمداد از او کارهای خود را به انجام رسانند و دین خود را به خدا و خلق ادا کنند آمین رب العالمین .

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:از شکیبایی و نماز یاری جوئید, ] [ 8:12 ] [ اكبر احمدي ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

اين وبلاگ متعلق به كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) شهر سلامي است ؛ اين وبلاگ در خصوص انعكاس فعاليت هاي ( فرهنگي وهنري ؛ قرآني ؛ اعتقادي ديني مذهبي ؛ وتربيتي راه اندازي شده است
موضوعات وب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





اك
اك

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 56
بازدید دیروز : 87
بازدید هفته : 143
بازدید ماه : 440
بازدید کل : 161726
تعداد مطالب : 733
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

اك

اك اك اك اك